במחצית 2019 נחת כאן אודי e-טרון החשמלי בסערה (אבל חרישית). זה היה אחד הדגמים החשמליים הראשונים שניתן היה לרכוש בארץ, מסוגו שני רק ליגואר i-פייס שהגיע לכאן בתחילת אותה שנה.

אודי החשמלי הוצג ב-2018 וזכה בתואר 'אוטו השנה 2020'; אותו יגואר זכה בתואר 'אוטו השנה 2019'. הטווחים אז היו רחוקים מלהרשים, אבל הביצועים האופייניים לרכב חשמלי חזק היו מהממים, והתחושה הייתה כי שניים אלה פורצים דרך.

מאז חלפו הרבה מים בנהר הדנובה החוצה את אינגולשטאדט, העיר בה מייצרים את אודי, הייתה קורונה והלכה. והנה הגיע זמן עדכון.
 

הקשר, פרטים

הציניקנים יאמרו שהחידוש המשמעותי ביחס לדגם המקורי הוא שינוי שמו ל-e Q8-טרון, אבל יש בכך גם יש אמירה: e-טרון כבר אינו מוביל את מהפכת החשמל באודי והיה לאחד מהחבר'ה.

אודי e Q8-טרון
צילום: אלי שאולי

הסימול שהוצמד אליו הוא של דגם פנאי-קופה (Q8 מ-2018) עם מנוע בעירה פנימית. עם זאת, לפי אודי מספרים זוגיים של דגמי הפנאי המסומלים ב-Q יוצמדו לכלים חשמליים, כך שזה אמור להסתדר גם מהצד הזה.

דגם זה מבוסס על הרצפה MLB (המשרתת דגמים גדולים של אודי ודגמי פנאי גם של בנטלי, למבורגיני, פורשה). עיקר השיפורים נעשו בעיצוב החיצוני, במערך החשמלי וגם במכלולים הדינמיים. מעבר לעדכוני עיצוב מקובלים, השינויים הביאו לשיפור במקדם הגרר, כעת 0.27 במקום 0.27 (בקופה, 0.24 במקום 0.26) – חשוב גם לשיפור הטווח – מערך ההיגוי מהיר יותר ונעשה כיול למתלים.

דגם זה מיובא באותה גרסת 55 שהגיעה לכאן ב-2019, ולזו יש 2 מנועים ל-408 כ"ס, הנעה כפולה וקפיצי אוויר.

אודי e Q8-טרון סמל
צילום: אלי שאולי

אודי e Q8-טרון מוצע ב-599,500 שקלים ובמרכב קופה ב-619,500 שקלים. מחירים אלה גבוהים בכ-15% מאלה של הדגם לפני החידוש. במפרט הבטיחות: התרעות על אי-שמירת מרחק מלפנים ומאחור ובלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת למניעת תאונה עם חציית צומת. באבזור: לד מטריקס אדפטיבית (גם למיקום הרכב בנתיב), גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים, צג "10.1 וצג "8.6, מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים תלת-אזורית, ריפוד משולב עור. חבילת 'לקשרי', שמחירה 31,000 שקלים, כוללת חישוקי "21, סגירה רכה לדלתות הרכב, אוורור למושבים הקדמיים המשופרים במבנה שלהם, מערכת שמע של B&O, ריפוד עור איכותי יותר. למבחן קיבלנו את המרכב הרגיל עם חבילת 'לקשרי' במחיר 630,500 שקלים.

אודי e Q8-טרון פנסים
צילום: אלי שאולי
 

עיצוב, נראות

הדגם המחודש דומה מאוד לזה המקורי, עם אותה צללית אלגנטית ופרופורציות הולמות שעמדו במבחן הזמן. עדכון ההופעה מוצא ביטוי בחזית שהיא אגרסיבית יותר – בגלל שבכה מודגשת ופגושים בוטים – וגם בגלל מסגרת המוארת בחלקה העליון. העיצוב המחודש אלגנטי פחות, אבל הרכב בולט יותר. יחידות התאורה עודכנו והשילוב ביניהם לבין הסבכה מוצלח יותר. על הקורות מצוין כעת שם הדגם ומאחור גרסה חדשה ודו-ממדית לארבע הטבעות המפורסמות. חישוקי "21 חדשים מוסיפים להופעה.

אודי e Q8-טרון עיצוב
צילום: אלי שאולי
 

פנים הרכב

בתא הנוסעים השינוי פחות גדול ונוגע לאיכות החומרים, מושבים משופרים ב'לקשרי', ותוספות קלות לאבזור. סביבת הנהג עומדת במבחן הזמן אף היא – למרות שבמרכז שני צגים נפרדים – ונראית עשירה, איכותית ומפנקת. יש הערות כמו היעדר השפה העברית במולטימדיה, ויש שיפריע להם שהבחירה בעוצמת הבלימה הרגנרטיבית, שתפעולה עם פקדים מאחורי ההגה נוח, מתבטלת וחוזרת לברירת המחדל.

אודי e Q8-טרון סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

כמו בדגם המקורי שני צגים במרכז; העליון, "10.1, שולט במערכות רבות ובמידע, התחתון ("8.6) אחראי לבקרת האקלים. בתחתיתו לחצני שליטה במצבי הניהוג ובבקרת היציבות ואלה קרובים מדי לפקדים אחרים. מכיוון שהמערכת עולה באופן איטי, ייתכן בלבול, גם כי לא כל מרכיב נמצא בתפריט הצפוי.

אודי e Q8-טרון הגה
צילום: אלי שאולי

עם זאת, ועל רקע התפעול העדכני של דגמים חדשים המבוסס על מסך אחד וגם ללא פקדים חיצוניים, הממשק כאן טוב מהמקובל היום (וחבל שתצוגת אחוזי הסוללה רק בתפריט מסוים בצג הראשי).

המושבים הנוחים ועשירים בכל אפשרות כיוון בכל ציר – יש אוורור וחימום, אין עיסוי – מאפשרים ליצור תנוחת נהיגה גבוהה ונעימה. הראות לאחור מוגבלת ותמונת המצלמות נאה אך לא תמיד מובנת.

אודי e Q8-טרון מושבים
צילום: אלי שאולי

מאחור המרחב מצוין, כך גם מרווחי הברכיים והראש. בקרת אקלים יש גם מאחור, אבל זו נטלה לעיתים עצמאות הפעלה; אם אתם רק בשניים תרצו לחסוך לטובת הטווח.

תא המטען גדול (569 ל') ושימושי. מלפנים תא מטען קטן (80 ל') שסגירתו אינה נוחה.

אודי e Q8-טרון תא מטען
צילום: אודי
 

מנוע, ביצועים

כאמור, ל-Q8 החשמלי שני מנועים והנעה כפולה. התפוקה המשולבת בדחף ('בוסט') היא 408 כ"ס ו-67.7 קג"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.6 שניות והמהירות המרבית 200 קמ"ש. אין שינויים בביצועים, אבל לפי אודי המנוע האחורי כעת יעיל מקודמו.

זהו רכב כבד (2.5 טון), ולמרות ההספק והביצועים, עובדה זו מורגשת במהלך הנהיגה. בנוסף, למרות המומנט המאוד נכבד המוצע כבר בכמעט אפס סל"ד, ההתנהלות אינה תזזיתית; ניהול העברת הכוח מהמנוע ועד להנעה הכפולה נועד לאזן. ולכן, מעיכת המצערת לא תתגרה בשרירי הבטן או הצוואר, ומנגד זהו רכב שצובר מהירות באופן מאוד מרשים ועושה באופן מאוד נעים ועד למהירויות ממש גבוהות למדי שיעלו (גם) באנרגיה. פעולת המנועים שקטה כמובן אבל לעיתים נשמע מהם רחש, מעין שריקה חשמלית.

אודי e Q8-טרון מנוע וביצועים
צילום: אלי שאולי

השינוי המשמעותי ביותר בדגם המחודש הוא בהארכת הטווח. הסוללה גדלה משמעותית, מ-95 קוט"ש ל-114 קוט"ש (ברוטו; 106 קוט"ש נטו), וכל זאת ללא שינוי במשקל הרכב. כתוצאה מכך הטווח המוצהר גדל מ-400 ל-504 ק"מ. בנוסף הספק הטעינה המהירה גדל ב-20 קילוואט ל-170 קילוואט (מ-150), ובפועל הקצב היה נאה.

הרכב התעורר עם טווח של 390 ק"מ (405 ק"מ ללא מזגן). הצריכה בפועל נעה בין 3.4 ק"מ/קוט"ש בתוואי מבחן מאתגר ועד 4.0 ק"מ/קוט"ש בקצב רגיל של טיול לצפון, שהסתיים במזג אוויר לילי כך שאפשר היה לכבות את המיזוג. המשמעות היא טווח שנע בין 360 ל-415 ק"מ לפי התוואי ואופי הנהיגה והשימוש.

אודי e Q8-טרון טווח נסיעה וטעינה
צילום: אלי שאולי
 

נוחות, התנהגות

אודי e Q8-טרון מתנהל באופן נעים, כמעט אצילי. אמנם, במהירות איטית גם שיבושים בינוניים מורגשים מדי ולא כל בור מסונן, אבל לרוב הנוחות טובה ואיכות הנסיעה מכובדת בגלל פעולה שקטה של המתלים, רמת רעשי כביש נמוכה.

במצב 'נוחות' הרכב אינו מרוסן תמיד, ולפעמים הדבר מפריע; מצב 'אוטומטי' מספק פשרה עדיפה, ובמקרים רבים מעבר ל'ספורט' יפתור את הבעיה, גם על גלי כביש. בנסיעת שבילים הרכב נעים, ורק מפגש עם בורות גדולים עלול להביא לחבטה.

אודי e Q8-טרון נוחות והתנהגות
צילום: אלי שאולי

אותו משקל כבד מוצא ביטוי גם בתחושות הנלוות לנהיגה דינמית, בפניות ובבלימות. פעולת המתלים מרוסנת מאשר לפני חידוש הדגם, וההיגוי חד ומדויק יותר ומסייע בכניסה לפנייה. היכולת ממש מצוינת, אבל לא זה הרכב לנהיגה כזאת. למהדרין במצערת נציין כי בנהיגה ובתוואי רלוונטיים יוכלו לחוש באחוריים ה"דוחפים" ופוסעים קלות כדי לסייע בהידוק הקווים.

הבלמים שופרו אף הם, ועדיין הם חסרים את העצמה הנחוצה ברכב כזה במצבי קיצון, גם אם פעולתם יחסית לדגמים קרובים אחרים טובה.

אודי e Q8-טרון בולמים ומתלים
צילום: אלי שאולי

סיכום, תמורה

אודי e Q8-טרון כבר אינו פורץ דרך כשהיה עם השקתו כ-e-טרון. אבל השיפורים, בייחוד בטווח, מצליחים לשמר את הרלוונטיות שלו.

לכשעצמו זהו רכב פנאי אלגנטי בהופעתו, עשיר בפנימיותו, ביצועיו משובחים, איכות הנסיעה שהוא מעניק טובה מאוד, וגם היכולת הדינמית מכובדת. בנהיגה, נוחות הנסיעה אינה מתעלה תמיד והמשקל שלו מורגש לעיתים במהלכה.

אודי e Q8-טרון סיכום מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

המחיר, 630,500 שקלים לרכב ההדגמה, מעלה לגעגועים לימים בהם דגם זה הושק ב-400,000 שקלים והטווח עדיין אינו מאוד מרשים. בהשוואה לב.מ.וו iX הגדול ממנו בגרסה 40 שמחירה קרוב, יש לו הספק וטווח גדולים יותר; בהשוואה למרצדס EQC הקטן ממנו, ההספק והטווח קרובים/זהים וגם המחיר קרוב מאוד (למרצדס הצעה אחת זולה יותר).

ובקיצור: אודי e Q8-טרון הוא רכב חשמלי טוב, כעת לאחר שיפור חשוב, והוא יקר בהשוואה לרבים אחרים בממדיו/נתוניו, ברמת מחיר דומה לזו של המתחרים הישירים שלו.

אודי e Q8-טרון תמורה למחיר
צילום: אלי שאולי